• -

25 de December de 1937 - Pérdidas en Teruel, misa secreta en Barcelona (243)

Feia més dun any que la guerra durava. Cada dia que passava les privacions eren més grans, i la fe de molts trontollava. Havíem ja vist caure i desaparèixer a tants dels nostres millors!

Per acabar-ho d’adobar, els diaris i les ràdios d’aquells dies anaven plens de la batalla de Terol, que es desenrotllava sota uns elements completament desfavorables. El fred i les nevades més terribles s’havien ensenyorit d’aquells paratges erms, i la lluita era ferotge, apocalíptica… Els diaris parlaven de conquestes i d’avanços que a voltes resultaven imaginaris. El Mansueto, l’estació del ferrocarril, el seminari, fins es parlava ja de la plaça “del Torico”, aquella plaça irregular, porticada, amb tant regust de poble, on encara unes setmanas abans d’esclatar la revolta, m’hi havia passejat per sota les seves voltes tant plenes d’encisos, enmig de la jovenalla riallera i sorollosa que sempre han estat els aragonesos.

No ens ho crèiem… Terol resistiria, Terol no es podia perdre… I amb aquesta esperança vàrem passar aquell Nadal, trist també, perquè encara no vèiem la fi de la nostra tragèdia.

Un consol inefable vareig tenir enmig de tanta tribulació. En la tarda d’aquell Nadal, gràcies a un de tants sacerdots a qui no s’agraïrà mai la serena valentia en complir la seva santa missió en aquells dies de dol i de misèria, vareig pogué rebre la sagrada Comunió.

Lluís Bonet Punsoda, "Tres Nadals de guerra" (en Condal) (1949).

Comment

¡Dime algo!

Tags y explicaciónes

  • Anticlericalismo (24)
  • Barcelona (1540)
  • Batalla de Teruel (3) Se denomina Batalla de Teruel al conjunto de operaciones militares que, durante la Guerra Civil Española, tuvieron lugar entre el 15 de diciembre de 1937 y el 22 de febrero de 1938 en la ciudad de Teruel y sus alrededores. El Ejército Popular de la República acumuló un gran número de hombres y equipo en torno a la capital turolense y la cercó del resto del territorio sublevado, aunque la conquista de la ciudad se demoró durante dos semanas más debido a la resistencia ofrecida por la guarnición y las duras condiciones climáticas. Los últimos bastiones franquistas se rindieron a comienzos de enero de 1938 y las tropas republicanas pasaron a la defensiva frente a la cada vez más intensa contraofensiva de los ejércitos franquistas. Las tropas gubernamentales, no obstante, lograron mantener sus posiciones y los franquistas se vieron incapaces de reconquistar la ciudad recientemente perdida.
  • Cerdo (7)
  • Ejército de Levante (Bando sublevado) (2) El Ejército de Levante agrupaba parte de las tropas del bando sublevado durante la Guerra Civil Española. Fue creado el 26 de noviembre de 1938 con el propósito fallido de conquistar la provincia de Valencia y su costa tras la Ofensiva del Levante. Su jefe era el general de división Luis Orgaz Yoldi situando su cuartel general en Castellón de la Plana.
  • Guerra Civil Española (87)
  • Hermanos de las Escuelas Cristianas (3) El Instituto de los Hermanos de las Escuelas Cristianas, F.S.C.: Fratres scholarum christianorum es una congregación de maestros laicos fundada por San Juan Bautista de La Salle. Este instituto religioso fue aprobado por la Santa Sede el 26 de enero de 1725 por el papa Benedicto XIII. La congregación reúne a cerca de 5.000 hermanos y cerca de un millón de alumnos en más de 85 países.
  • Navidad (21)
  • Teruel (1) Teruel es una ciudad española situada en el sur de Aragón, en la zona centro-oriental de España. Es la capital de la provincia con el mismo nombre y posee un importante patrimonio artístico mudéjar. Con 35.961 habitantes en 2013, es la capital de provincia menos poblada de España. Se encuentra en la confluencia de los ríos Guadalaviar y Alfambra. Situada a una altitud de 912 m, su clima se caracteriza por presentar inviernos fríos y veranos cálidos y secos.