23 de July de 1897 - La Esquella resucita al dentista aficionado y poeta popular, el Noy de Tona, después de que su muerte a manos del Noticiero demuestra plagio masivo por parte de la prensa barcelonesa (332 + 104)


El Noy de Tona fue modelo para el hombre caído en La carga de Ramon Casas (dixit Rafael Moragas, Mirador, 3/1932, dixit Julio González Iglesias y Jorge González Pérez). Imagen: Wikimedia.

L’ altre día El Noticiero Universal va matar al Noy de Tona.

Inmediatament casi tots los diaris locals varen cantarli las absoltas, recordant qu’ era un bardo popular que anava pels pobles y pels trens dels ferrocarrils, recitant versos catalans y passant la gorra; afegint qu’ era ‘l terror dels pares de familia, per la séva afició inmoderada á arrancar dents y caixals á la quitxalleta…. Alguns fins deyan que ‘ls diners que guanyava com á bardo ‘ls perdía com á jugador, que sempre estava de pega.

Lo Noy de Tona, una vegada mort, anava á passar á l’ Historia, com hi ha passat en Fornells el de la Vírgen de Llerona, Mossén Será y altres tipos pintorescos de la vida popular de Catalunya.

Donchs, bé ¡assómbrinse! Lo Noy de Tona no es mort. Es tan viu come en Coria del Noticiero.

Si aquest diari l’ ha mor’ LA ESQUELLA ‘l ressucita.

***

O millor que LA ESQUELLA DE LA TORRATXA, qui acaba d’ extendre la seva fé de vida es nostre estimat corresponsal en lo Vendrell, que ‘ns ha enviat una carta, concebuda en los termes següents:

“Vendrell 20 Juliol de 1897.

“Sr. Director de LA ESQUELLA DE LA TORRATXA.

“Apreciat amich: ahir tots los periódichs de Barcelona donavan la noticia de haver mort lo Noy de Tona al hospital de Sant Gervasi, lo qual me fa creure que ho copiarían del Noticiero de la nit anterior. Y efectivament; lo día que moría era á Vilafranca, y ‘l dilluns següent que ‘ls periódichs donavan la noticia, passava per aquesta vila en direcció á un poble de aquest partit que celebrava la festa major; y si no ‘s more de veritat, de avuy en vuyt será aquí que celebrém la nostra.

“Si vol aprofitar aquests datos, aquí ‘ls té.

“Disposi de son afm. amich:

“R. Ramón.”

***

Ja ho sab, donchs, El Noticiero.
Lo Noy de Tona continua recitant versos.
Y ell, El Noticiero, continua tocant lo violón.

La Esquella de la Torratxa

Comentario

En diciembre de 2011 Julio González Iglesias y Jorge González Pérez, respectivamente Profesor de Historia de la Odontología y Profesor de la Clínica Odontológica de la Universidad Alfonso X El
Sabio en Madrid, publicaron un homenaje espléndido a José Moleró Roig – “sacamuelas itinerante, poeta de encrucijada, actor de vodevil, coplero, rapsoda, jugador, candidato -más o menos imaginario- a las elecciones, borrachín empedernido, sablista, carne de presidio, ácrata, culo de poco asiento, bohemio, desarrapado, dromomaníaco” – en El Dentista del Siglo XXI.

¡Dime algo!

Tags y explicaciónes

~Parecido

Popular

Blogs

No subvencionado:
RSS foot